De dood van Khadaffi beleven?

03 februari 2015 – Breda

Famous Deaths: een geurinstallatie binnen het Sense of Smell onderzoeksproject.

De installatie recreëert de laatste minuut in het leven van bekende personen via geur. Ruik het noodlot van Prinses Diana, de tragedie van John F Kennedy of Whitney Houstons laatste snik.

Geur is niet enkel wat je vies of lekker vindt. Geur is krachtig en staat direct in verbinding met onze emoties en herinneringen. Is het dan niet vreemd dat geur zo'n kleine rol heeft in media en communicatie-ontwerp?

Met deze vraag startten studenten en docenten Communication & Multimedia Design van de Avans Hogeschool aan het onderzoeksproject Sense of Smell. Naast de Famous Deaths installatie co-creëerden ze verschillende geurbelevingsconcepten zoals hybrid body jewelry, crowd sensing en een museum van 'bedreigde geuren'.

Marcel van Brakel is oprichter en artistiek leider van cross-mediagroep Polymorf. Hij bedient zich niet van een centraal medium, podium of doelgroep maar zoekt naar nieuwe vormen op de grensgebieden waar verschillende kunstvormen, doelgroepen en podia elkaar raken. Daarnaast is hij docent bij CMD Breda (Communication & Multimedia Design) bij Avans Hogeschool.

Marcel is een all-round film- en theatermaker die in zijn werk de alledaagse werkelijkheid verdicht tot krachtige en toch poëtische beelden. Sinds 1992 is hij verbonden aan multimedia theatergroep Het Witte Vuur. Deze groep is een pionier op het gebied van het combineren van theater met dance party's en verkent het grensgebied tussen theater, dans, film en beeldende kunst.

Praktische informatie

Datum en tijd Dinsdag 03 februari 2015
Locatie Brandpunt
Reigerstraat 16
4811 XB Breda